Hallå Sverige?

Started by Poe, March 29, 2008, 03:35:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Poe

Finns det nÃ¥gra svenska Cure fans där ute i etern? Vore trevligt att höra talas om er.  :smth006

Hojta till om det är något!




Känner ni igen er, månne? Det var en vinternatt i februari...


[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

japanesebaby

jag är från helsinki so inte precis vad som du söker efter ;) men jag talar lite svenska då (men du måste förlåta mig min tyvärr inte så perfekt grammatik! jag bara lärde mig svenskan i skolan och det var redan många år sen... :? :lol:)

jag tror jag har inte sett svenska cure fans här tidigare(?). men det finns några finsk/dansk/norske folk här då.
men du kan ju inbjuda alla dina svenska cure-vänner här? det skulle vara trevligt! :smth023
Ay, in the very temple of Delight
Veil'd Melancholy has her sovran shrine

Poe

Ã...h, jag beundrar folk frÃ¥n Finland som växer upp praktiskt taget trilinguala, om man räknar med engelskan, som ni för övrigt ska va bättre än oss pÃ¥... Särskilt imponerande är det dÃ¥ finskan och svenskan är sÃ¥ vitt skilda sprÃ¥k... :smth041

Hmm, jag kanske kan flörta till mig lite folk från några svenska bloggar jag känner till. Mina vänner är på det hela taget rätt så ljumma när det gäller The Cure. De gillar bandet, men jag vet inte om de skulle hänga på Cure forum. Jag ska bearbeta dem, så får vi allt se...
[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

fiction

Jag är väl sent ute kan jag tro men likafullt så är jag svensk. Östgöte som så småningom hamnat i Uppsala. Om det är några fler svenskar eller om du som startade detta är kvar så skriv nån rad här igen. :smth023
again and again and again and again and again and...

Poe

Nämen hej.  :D Kul att höra från dig. Jag är också Östgöte från början (uppväxt i Söderköping utanför Norrköping) som hamnat på västkusten, i Göteborg. Det ska finnas i alla fall en till svensk som lurar runt här, men annars är det ju lite knapert. Jag har inte någon vidare kontakt med svenska Cure fanbasen, känner du till om det anordnas några träffar eller så? Inte för att jag är så mycket för sånt, men det vore kul att höra att det är saker på gång. Hur många konserter har du varit på?
[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

fiction

Nämen är det sant??!! Sverige är ju inte världens största land men ändå! Jag är oxå från Sörping! Flyttade oxå till Göteborg (Glasmästargatan och Vasa-Victoriagatan) men återvände till Östergötland och Norrköping efter att inte kunnat fixa fast jobb som fotograf under två år i Gbg.

Jag har inte varit på så många konserter. Första var Roskilde 85 och så två på Stadion, 87 och 89. Senast var det på Hovet 96 och då tyckte jag det var ganska trist att se bandet faktiskt. Ljudet var aphögt och det kändes lite som nya skivan kommer jag ihåg. Bra låtar men man fick inte höra dem med bra ljud. Huvudvärksvolym ungefär. Minns att den enda som rörde sig var Simon Gallup och att jag var osäker på om RS sa "Thank You" eller "f*ck You" efter låtarna. Bestämde mig då för att det fick bli den sista konserten.

Jag har varit på väg ett par gånger till men inte tagit steget fullt ut.

Jag är inte heller särskilt aktiv med andra Curefans och byter inte heller konserter längre utan håller mig mest till det jag redan har. Bland mina vänner utanför cyberrymden så är jag tyvärr ganska ensam om att gilla Cure.

När jag inte lyssnar på Cure (och det kan ibland gå ganska långa perioder när jag är utan dem) så lyssnar jag gärna på:
Sixteen Horsepower (jag gillar egentligen allt med David Eugene Edwards och ganska mycket från Denver-scenen)
of Montreal
Elf Power
The Last Shadow Puppets (en av årets tre bästa plattor, och jämte Smiths debut ett av de bästa debutalbum någonsin)
The National
Shins
Smiths
Devotchka
Ramones
Mycket psychobilly, som t.ex Rezurex, Nekromantix och Mad Sin och en hel del Reverb/horrorsurf, som Man or Astro-Man?, Messer Chups och Isotopes.


Hur har du det då, med Cure och annan musik?
again and again and again and again and again and...

Poe

Haha! Läskigt.  :-D Två gamla Sörpingsbor med dragning åt västkusten. ;) Jag är i Söderköping just nu, lugnt och stilla som alltid. Jag har kusiner i Göteborg, efter besök hos de bestämde jag mig för att studera där. Trevlig storstad. Jag bor i Bergsjön, mycket "fredligare" än vad ryktena säger.

Tre 80-tals konserter, inte illa alls. Själv har jag bara varit på en konsert, i februari i år. Jag var mer ett "casual" fan då, tyckte det var en okej konsert (mest galna ryssar som studsa runt, hehe), men det var inspirationen till att kolla upp hela deras diskografi och så småningom bli ett hardcore fan. Är ganska nykär med andra ord. Mina vänner är inte lika entusiastiska som jag, några stycken var med på konserten, men om jag vill diskutera något i Cure vägar vänder jag mig hellre till nätet. Förresten, nog att Robert svär på konserter men att han skulle säga "f*ck you" till publiken, nja...Inte alltid så lätt att förstå vad han säger. ;)

Känner igen namnen på en del band du räkna upp, andra har jag inte ens hört talas om, hehe. Jag får kolla upp dem. Vill gärna tro att jag lyssnar på allt möjligt, men återvänder oftast till dessa:

Kate Bush
The Chameleons
Cocteau Twins
Pixies
Nine Inch Nails
Kent
Depeche Mode
PJ Harvey
Fiona Apple
Nick Drake
Björk
Smashing Pumpkins
Nick Cave & The Bad Seeds
Joy Division
Siouxsie & The Banshees
The Smiths

80-tals band är sällan fel.
[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

fiction

Quote from: Poe on December 26, 2008, 16:41:12
Förresten, nog att Robert svär på konserter men att han skulle säga "f*ck you" till publiken, nja...Inte alltid så lätt att förstå vad han säger. ;)

Näe jag tror iofs inte heller att han dissade sin publik så grovt. Det var mest bristen på närvaro från hela bandet den konserten. Han var lite Dylanesque den kvällen kanske. Mumlade mest.

Ja du får väl hälsa Söderköping från mig då. Jag bodde och föddes nere på Korsgatan (Eriksvik) sedan flyttade vi till Parkgatan (nära Alvik), sedan en snabbis in till Norrköping och så tillbaka till Söderköping och Ringvägen (ovanför Storängen). Min första egna lgh hade jag på Ringvägen. Sedan flyttade jag till Domherrestigen (Husbyområdet) och när jag kom tillbaka från Gbg hamnade jag på Eriksviksgatan (nära Korskullen). Sedan blev det Norrköping.

Jasså Pixies. Ja de är okay men jag kom lixom in bakvägen och hittade Frank Black solo och lyssnar hellre på honom än på hela bandet. Fast jag har skivorna med Pixies oxå.

Det har varit rätt mkt pop och shoegaze ett tag nu och då har det blivit en del Dream City Film Club, Slowdive och Redd Kross.

Ska du kanske till Arvika i år och Depeche Mode? Klara band är:
DAF (de)*
Depeche Mode (uk)*
Detektivbyrån (se)
Elegant Machinery (se)
Engel (se)
Frida Hyvönen (se)
Style of Eye (se)
Thåström (se)

Ha det bäst och God Fortsättning!
again and again and again and again and again and...

Poe

Jasså Domherrestigen? Min familj bodde där innan de flytta permanent till Vikingagatan (nära där nya biblioteket ligger nu), jag föddes något år efter flytten. Liten värld.

Jag har inte hört någon av Frank Blacks solo skivor, rekommenderar du någon? Slowdive har jag hört lite av, verkar bra, jag mailar med två personer som rekommenderar en del shoegaze musik. På iLike.com kan man få en del rekommendationer också, av all möjlig musik. Det är lite av ett nätcommunity för musikälskare (och band/artister) men man behöver ju inte umgås med folk om man inte vill, hehe. Musikpodcasts kan också va kul, hört talas om podcasts? Det är en slags radio- eller TV-program i olika ämnen, oftast av amatörer, som läggs ut på nätet och kan laddas ner avsnitt för avsnitt. Coverville är en känd musikpodcast som har hållit igång ett tag, fokuserar på coverlåtar: http://www.coverville.com/

Ja jag hörde att Depeche Mode skulle komma till Arvika, typiskt att de bara spelar där så man måste punga ut för hela festivalen om man vill se dem. Bara Thåströms gig jag kan tänka mig att gå på utöver DMs än så länge. Vågar inte chansa på att de andra är sevärda live, fattig student och allt.  :(

Ha det så gott. Sörping hälsar tillbaka.
/Elin
[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

fiction

Jasså, Sörping hälsar tebax?! Gött att höra. Jag var faktiskt nere i somras och har även varit nere en del de senaste fem åren, hos en polare på just Korsgatan. Men annars har jag ingen släkt kvar nere i stan.

Jaa världen är liten. Jag har några digitala polare från Blandband.nu (var du där ngn gång?) som bor i Bergsjön. Vi bytte band o bland-cd:s när Blandband fanns. Jag vet inte om de har fått igång det igen. Tror förresten att Lazard, som startade det hela oxå bor i Bergsjön. Det var en ganska trevlig community för fem, sex år sedan men den shackade ur och ngn musik diskuterades nästan aldrig i forumen på slutet. Sedan kraschade den i somras och jag har faktiskt inte kollat om de har fått liv i den igen.

Joo, jag vet vad pocasts är. Det finns en radiostation i Boston som heter just Band in Boston och där brukar jag fara runt en del, eller rättare sagt, brukade. Förut kunde man nämnligen lyssna och ladda ner enstaka låtar med i princip alla band som varit med där, både stora och små, men den servicen har tagits bort.

Hmm... Rekommendera skivor är alltid känsligt. Vi lyssnar ju så olika. Jag, t.ex. har alltid haft svårt för Disintegration även om det kanske mera handlar om personlig besvikelse just när den släpptes (på min födelsedag). Jag tyckte att ljudet var så bedrövligt muffigt (vinylen) och att en del instrument knappt hördes. Det är först för någon vecka sedan som jag börjat lyssna på D igen och äntligen upptäckt lite av det som de flesta andra fans har vetat om i snart 20 år. När det gäller FB så vågar jag mig på att rekommendera den första, som passande nog heter Frank Black och den andra, som heter Teenager of the Year. Även fyraspårs-ep:n tillsammans med Teenage Fan Club är straight. Sedan börjar han flirta mera med alt.country och lite andra genrer och det var väl egentligen där som jag hittade honom. Min favoritplatta är Black Letter Days tätt följd av Dog in the Sand.

Det där med Coverville lät intressant. Jag samlar lite på (bra) covers. Jag har runt hundra med Cure (men där är alla inte bra) och kanske fem-sexhundra bra covers med andra band.

Om du vill så kan jag sätta i ordning en "Best of" med Frank Black och en cd med bra och personligt tolkade covers och skicka till Bergsjön. Jag saknar det där med att byta skivor med människor man inte riktigt känner. Människor som får en att hitta nya små stigar att följa. De jag byter med nu är de som jag bytte regelbundet med på Blandband och vi har väl lixom mejslat ut varandras smak vid det här laget. Men när jag hängde på Blandband så träffade man alltid nya människor att byta med, människor som inte visste precis vad jag gillade och som hade mer överraskningar med på sina skivor till mig.

Ska kolla coverville nu så hörs vi framöver. Släng med en addy om du vill ha ett par skivor.

God fortsättning och vinka till Ramunderberget från mig.
/johnny

again and again and again and again and again and...

Poe

blandband.nu har jag missat, det hade varit kul att va med. Bästa sättet att upptäcka musik på måste ju va genom vanliga dödliga. Jag va inne och titta på sidan, står att den är under ombyggnad. Jag får hålla den under uppsikt. Jag va inne på Band in Boston sidan också, ser ut att va hög kvalitet. Inte många svenskar som känner till podcasting verkar det som, eller det kanske har ändrats nu. Att man inte kan ladda ner låtarna i en podcast var för sig är jobbigt, det är samma med Coverville. Jag har använt gratisprogrammet Audacity för att klippa ut låtarna, lite bökigt men de tar ju mindre plats sen. Man kan också använda WireTap Pro och spela in låtarna samtidigt som man spelar upp de på datorn, om inget annat funkar, låter bra ändå.

Jasså har du upptäckt Disintegration på riktigt först nyligen, det är nästan sånt man kan bli mobbad för i Cure kretsar, hehe, t.o.m. Southpark killarna tycker ju det är världens bästa skiva. :lol:  ;) Men jag förstår vad du menar. Rekommendera musik du gillar bara så kan du försvara den sen om jag inte gillar den. Jag ger det mesta en chans, på gott och ont... Jag byter väldigt gärna blandskivor, låter spännande, kanske inte har lika mycket att komma med men jag ökar på sortimentet sakta men säkert. Jag skickar ett PM och ser om jag hittar Frank Black skivorna, tack för rekommendationerna.

Jo Sörping hälsar tebaks, och jag får väl Ramundertrollet efter mig nu om jag ska vinka till berget, uj uj... :shock:

Vi hörs. Ha det gött.
/Elin
[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

M

åh. läskigt...  :?

jag är också svensk. bor för tillfället i linköping   :lol:

fiction

Quote from: M on December 28, 2008, 16:10:37
åh. läskigt...  :?

jag är också svensk. bor för tillfället i linköping   :lol:

Verkar vara mycket östgötarelaterat här bland de svenske. :smth038
again and again and again and again and again and...

Poe

Quote from: M on December 28, 2008, 16:10:37
åh. läskigt...  :?

jag är också svensk. bor för tillfället i linköping   :lol:

Nä nu blir jag nästan lite mörkrädd. Liten värld var det ja. Trevligt att råkas. Jag va inne på IKEA igår förresten, goa köttbullar.  :lol: ;)
[i]Betty said she prayed today
For the sky to blow away...[/i]

fiction

Undrar om Thomas DiLeva är sugen på att ersätta Robban.
again and again and again and again and again and...